Stängning Bergums fritidsgård?

Återigen kommer tjatet

som nedskärningar, men
 
denna gång är det tal om stängning 

för Bergums

fritidsgård, för alltid.




Göteborgs posten skriver följande:

Protest mot nedskärning i Lärjedalen

- Ni måste fortsätta kämpa! Det handlar om vår framtid. Uppmaningen kom från 14-åriga Hajar Alsaidan som demonstrerade mot nedskärningarna i Lärjedalen.

Relaterat

När stadsdelen ska spara 45 miljoner kronor så drabbas alla verksamheter på något sätt. För att försöka påverka innan det är försent arrangerades därför en demonstration i Hammarkullen på tisdagen.

Ett 100-tal personer samlades och tågade till Hjällbo och nämndpolitikernas möte. Många är oroliga och undrar om det verkligen går att spara mer i till exempel skolan.

I dag ska politikerna i Lärjedelen ta del av det budgetförslag som tjänstemännen arbetat med, men det är först i slutet av oktober som beslut fattas om vilka besparingarna blir.

Klart är att flera verksamheter är i fara. Fritidsgården i Bergum, medborgarkontoret och biblioteket i Hammarkullen samt träffpunkten i Eriksbo för äldre är nedläggningshotade.

14-åriga Hajar Alsaidan går på Hammarkullsskolan. Hon höll ett tal och berättade om sina tankar:

- Vi tänker inte låta våra studier gå åt skogen. Jag drömmer om att bli advokat, inte städerska. Det finns ingen extrahjälp i skolan längre och jag behöver hjälp i matte. Ska jag behöva vända mig till fritidsgården för att få läxhjälp? undrade hon.

Prästen Henrik Frykberg var också med och demonstrerade. Han hoppas att protesterna i första hand leder till att skolorna slipper stora besparingskrav.

- Jag är orolig för mina och andras barn i området. Resurserna behövs i skolan. Jag vet att politikerna självklart är i en svår situation, men vi måste ändå visa vad vi tycker, sade Henrik Frykberg.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0