Svåraste än så länge

Jag vet verkligen inte hur jag ska göra denna uppgift. Beskrivningen (se nedan) förklarar väldigt konstigt men om man läser det som dom andra skrivit så förstår jag lite bättre.. Ska jag härma dom andra eller försöka mig på att förstå beskrivningen?

Chi-två (X²)
Nominalskalenivå

Egentligen en form av hypotesprövning

Populationerna i stort.

Kan skillnader mellan två eller fler urvalsgrupper antas gälla för
Val av signifikansnivå
Formulera två hypoteser kallade H0 och H1. Pröva H0, acceptera eller förkasta. Antal frihetsgrader (Df) avgör kritiskt X²-värde

Accepteras nollhypotesen?

Om beräkningens X²-värde understiger det kritiska X²-värdet

X²-värdet förkastas nollhypotesen (H1 accepteras).

Om beräkningens X²-värde det lika med eller överstiger det kritiska


Jag ska alltså använda mig av dessa begrepp när jag sammanfattar en enkätundersökning... Hmm.. Blir nog en tidig lunch istället!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0