Regnbågsskola; Ja eller nej?

Jag har nyss sett en debatt på UR om den ny gayskola i New York och jag vet inte riktig vad jag ska säga om det. Detta menas alltså att det finns en skola där det bara går homosexuella och transor. Jag tror att det är skönt för eleverna själva att gå i denna skola eftersom de själva säger att de kan koncentrera sig mer i skolan och lyckas eftersom de inte finns något hot mot dem. Det är ju såklart en positiv sak, men det mest skrämmande är ju att i en vanlig skola känner de sig inte trygga. Vilket gör at det är ju där vi måste börja arbeta mest. Kanske mer genom värdegrunden? Det negativa med denna särbehandlig är just att eleverna skiljs åt från de övriga och blir då utfrysta och separerade från samhället. Våran uppgift som pedagog är ju just att få elevera att acceptera att alla är olikam alla är unika men varför börja med en sådan skola då? Det ger ju uppfattningen om att de skiljer sig åt mängden...

Vad säger ni? Bra eller dåligt? Min mening är som sagt splittrad i frågan...

Se hela klippet och repotaget:
The Harvey Milk High School

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0